Arriva övergår till enbart elektroniska leverantörsfakturor

 

Arriva övergår till enbart elektroniska leverantörsfakturor

 

Till dig som är leverantör till Arriva Sverige AB, Arriva Tåg AB och Arriva Östgötapendeln AB

Arriva övergår till enbart elektroniska leverantörsfakturor

Sedan en tid tillbaka tar Arriva emot elektroniska fakturor vilket bidrar till en effektivare, säkrare och miljövänligare process för både leverantörer och kund. I upphandlingar är också e-fakturor ett av Arrivas krav på leverantörer. Därför går Arriva nu successivt över till att enbart ta emot e-fakturor. För dig som leverantör innebär det att vi vill att fakturorna är elektroniska senast den 1 juni 2016

Arriva har valt att arbeta med Svefaktura, som är standarden för e-fakturor i Sverige. Observera att det är Svefaktura och inte faktura per mail eller PDF som avses. De leverantörer som behöver kan enkelt registrera fakturor på InExchange Web och Arriva erbjuder manuell registrering av 100 fakturor kostnadsfritt varje år.
 

Fördelar

  • I aktiv arbetstid tar det ca 15 minuter att komma i gång med elektronisk fakturering
  • Samma e-fakturalösning kan användas mot flera kunder
  • E-fakturor har en positiv påverkan för miljön.

De leverantörer som önskar kontakt med InExchange ringer 0500 – 44 63 60. Har ni redan en tjänst för att skicka e-fakturor kontaktar ni er befintliga operatör vid behov av hjälp.

 

Arrivabolag
Arriva Sverige AB GLN / EAN 5790002188947 – Org. Nr. 556351-9437
Arriva Tåg AB GLN / EAN 5790002188954 – Org. Nr. 556691-7471
Arriva Östgötapendeln AB GLN / EAN 5790002188930 Org. Nr. 556628-6547

 

Till dig som är leverantör till Botniatåg

Botniatåg använder elektronisk fakturering och du som leverantör bör därför skicka dina fakturor elektroniskt. 

Om du inte är van att skicka elektroniska fakturor, kan du få hjälp via Botniatågs affärspartner Sproom. Sproom är gratis att använda  och du behöver inte teckna abonnemang. Om ditt ekonomisystem kan skapa en elektronisk faktura, kan du också enkelt installera Sprooms integrationslösning. Du kan läsa mer på https://www.sproom.net/sv/getstarted

Kom ihåg att alla fakturor måste innehålla korrekt GLN / EAN-kod (se nedan) och ordernummer, som du får från din kontaktperson på Arriva. Skicka fakturan till Arriva i formatet Svefaktura.

Botniatåg AB GLN / EAN 5790002188961 – Org. Nr. 556801-1828

Mer information

För mer information kring e-fakturor kontakta: info.efaktura@arriva.se